Austring og
Sørensens - Æstetiske læreprocesser
Denne del er skrevet med
Austring og Sørensens ‘Æstetik og læring’ som udgangspunkt, hvor de opsætter 3
æstetiske læreprocesser; den empiriske, den æstetiske og den diskursive
læringsmåde. (Austring & Sørensen, 2006)
Den empiriske
læringsmåde, er hvor vi lærer, erfarer og erkender omverdenen via de
kropslige og direkte sanselige indtryk.
Den æstetiske
læringsmåde, udvider den empiriske læringsmåde og omdanner indtryk og
oplevelser til erfaring og et æstetisk udtryk. Det æstetiske udtryk kommer
f.eks. til udtryk hos mennesker når man får en følelsesmæssig respons til hvad
der sker med dem eller omkring dem. Dette kunne f.eks. være at man bliver glad
når man ser et billede af en græsmark eller bliver trist når man høre ét stykke
musik eller bliver glad når man hører et andet. Dette indtryk er intuitivt
subjektivt, altså er det noget at mennesker ikke vælger, men er noget der bare
sker uden brugeren bevidst tager stilling til dette og at det er forskelligt
fra person til person.
Den diskursive
læringsmåde, bygger ovenpå de andre læringsmåde. Denne læringsmåde læner sig
opad det teoretiske. Det er her individet analysere på baggrund af logisk
tænkning og reel viden og lærer via denne proces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar