Austring og Sørensens - Æstetiske læreprocesser

Austring og Sørensens - Æstetiske læreprocesser

Denne del er skrevet med Austring og Sørensens ‘Æstetik og læring’ som udgangspunkt, hvor de opsætter 3 æstetiske læreprocesser; den empiriske, den æstetiske og den diskursive læringsmåde. (Austring & Sørensen, 2006)

Den empiriske læringsmåde, er hvor vi lærer, erfarer og erkender omverdenen via de kropslige og direkte sanselige indtryk.

Den æstetiske læringsmåde, udvider den empiriske læringsmåde og omdanner indtryk og oplevelser til erfaring og et æstetisk udtryk. Det æstetiske udtryk kommer f.eks. til udtryk hos mennesker når man får en følelsesmæssig respons til hvad der sker med dem eller omkring dem. Dette kunne f.eks. være at man bliver glad når man ser et billede af en græsmark eller bliver trist når man høre ét stykke musik eller bliver glad når man hører et andet. Dette indtryk er intuitivt subjektivt, altså er det noget at mennesker ikke vælger, men er noget der bare sker uden brugeren bevidst tager stilling til dette og at det er forskelligt fra person til person.


Den diskursive læringsmåde, bygger ovenpå de andre læringsmåde. Denne læringsmåde læner sig opad det teoretiske. Det er her individet analysere på baggrund af logisk tænkning og reel viden og lærer via denne proces.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar