Her ser på Lev
Vygotsky teori om zonen for nærmeste udvikling her kan vi se på den yderste ring, i
denne ring skal barnet/brugeren havde hjælp fra en person der har et større vidensgrundlag
en brugeren selv, f eks. Pædagogen/ læreren eller en tredje person.
Grunden til dette er at barnet/brugeren i denne ring ikke selv kan udføre
opgaven i denne ring har personen brug for at få vist hvordan man gør tingen.
I næste ring begynder
brugeren at vise tegn på forståelse og læring, og kan mere og mere løse opgaven
selv, da opgaven i den yderste ring er blevet gennemgået og forklaret, men
barnet/brugeren kan i denne ring stadig havde brug for hjælp i visse
situationer.
I sidste ring kan
barnet/brugeren selv løse opgaven og udføre den stillede opgave, uden hjælp fra
en anden person. I denne ring mestrer brugeren selv opgaven og udfører let
denne.
Modellen pulser altid
udefra og ind og den proces fortsætter hele tiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar