MKD-Projekt 2015

Medie brug på praktiksted.
mit kommende praktiksted ligger i nybyggede lokaler i Bagsværd og har store og åbne ude arealer hvor børnene kan bruge meget tid. SFO´en ligger i samme lokaler som børnene har deres skole timer i og dette gør at tiden i skolen og i SFO´en er i et og samme lokale, SFO´en rummer 0 og 1 klasse på underetagen og 2-3 klasse på skolens øvre etage.

I skolen er man lang fremme med brugen af de digitale medier og alle børn har deres egen ipad til brug i undervisningen, dette gøres ved brug af forskellige af der giver børnene mulighed for at regne og skrive og lære at læse, børnene har undervisning via et smartbord hvor lærer og pædagoger kan sætte deres ipad til og så vise børnene via skærmen hvordan de skal gøre det på deres egne tablets, dette spar både tid i at skulle forklare beskeden til vært enkelt barn men også giver børnene mulighed for at få det vist i fællesskab hvis der skulle være nogle spørgsmål de ønsker besvaret.

Ude på mit kommende praktik sted er de begyndt at give lektier for via de digitale medier dette vil sige at alle klasser har en facebook gruppe hvor lektier bliver lagt ud (dog kun 2-3 klassetrin) dette går ifølge samtale med praktikstedet rigtig godt og børnene får automatisk besked om lektier via notifikationerne på deres individuelle tablet.

I den understøttende undervisning bruges de digitale medier også rigtig meget, her bruges den fx. til at lege forskellige lege og selvfølgelig til at lave den daglige lektie eller anden form for undervisning, men der bruges selvfølgelig også tid på at gøre tingene på den traditionelle måde med papir og bøger.
på praktikstedet er der indlagt tid til at snakke med børnene om brugen af fx. digitale sociale medier og om hvordan man snakke med hinanden men også om hinanden, dette giver børnene  en forståelse for hvordan man  skal snakke og opføre sig på medierne og hvordan man bruger fx.  facebook, twitter og arto til at snakke på.

I SFO´en har man også stor gavn af medierne her har man anskaffet en 3D printer som man bruger til at printe forskellige ting (dog mest minecraft pt.) men dette beskriver personalet som meget spænende at børnene kan bruge deres fantasi til at bygge ting på deres telefon eller på de PC´er SFO´en har til rådighed i klasse lokalerne.
Der bruges også tid på at bruge børnenes medier brug på kreative måder så som tegning og læsning læring og knytning, flette hår på hinanden og andre spænende aktiviteter, de bruges også til gemmeleg og andre lege.


Jeg må sige at mit praktiksted virker til at være langt fremmme og jeg glæder mig til at komme ud og opleve dette nu når man har MKD som linjefag, jeg håber også at kunne bidrage med spændene ting og inspiration til mit kommende praktiksted og til at selv at få nye og spænende ting at kunne bruge frem ad rettet. 



- Her er lidt om det projekt vi har været igennem - 


dette er nogle forberedelser der er lavet for at skabe overblik over den film vi har lavet.

 

vi har også lavet nogle ex. på explain enyfing.








Her er link til den sidste af vores 3 videoer som viser forskellige måder at bruge forskellige programmer på.


Her er mine 2 sider om kommune & Praktiksted.

Nias Westerfalck - sk13451
Dato: 07-12-2015 - MKD - Linjefagsprojekt.

Kommunens vision - Medier
Min Praktik kommune er Gladsaxe, når jeg ser på deres børn og unge politik kan man tydeligt se at kommunen her sætter børnenes selvstændighed, opleve og deltage i demokratiske processer som selvstændige personer, der kan tage initiativ og ansvar • Børn og unge skal have gode faglige og alsidige, sociale og personlige kompetencer.
For nogle år siden begyndte Gladsaxe kommune at bruge et såkaldt systempædagogisk program ved navn DAP - Didaktisk anvendt pædagogik. dette system skulle være med til at højne den pædagogiske sandart i kommunen og sikre børn og unge den mest optimale læring.
som man kan se prøver kommunen at optimere deres pædagogiske felt med forskellige  systemer og visioner, desværre har jeg ikke kunne finde deres pædagogiske medie politik men jeg håber på kommunen en dag får lavet en eller gør den lettere at finde hvis den skulle findes.
Om - SFO og Skole Visioner & Værdier -  
Værdier: Bagsværd skole vision; mission; lærings- og dannelsessyn er båret af tre værdier:
• Faglighed
• Mod
• Engagement

Vision:
•  Elever fra Bagsværd skole kendes på deres høje faglighed; de er livsduelige og ansvarsfulde. De kendes på deres mod; de tænker innovativt og søger nye udfordringer. De kendes på deres engagement i fællesskabet, de kan rumme mangfoldighed.

• Elever fra Bagsværd skole fortæller, at de går i den bedste af alle skoler, hvor de har lært alt, hvad de kunne, fordi de har haft lærere og pædagoger, der har haft afgørende betydning for dem, og de har fået venner for livet.

Mission:
 • På Bagsværd Skole udfordres hver enkelt elev, så de hver især opnår et så højt fagligt niveau som muligt. Derfor er der fokus på lærer/pædagog- elevrelationen. I samarbejde med elev og forældre sætter vi klare mål for den enkelte, der løbende evalueres. At nå sine mål styrker den enkeltes mod til selv at opsøge nye udfordringer og at få feedback på sit arbejde fremmer engagementet.

• På Bagsværd Skole arbejder vi målrettet på at skabe et trygt fællesskab på tværs af afdelinger, klasser og hold. Her er innovative, udviklende og inkluderende læringsmiljøer som alle elever oplever at være en vigtig del af. Hermed udfordrer vi eleverne socialt, kreativt og kulturelt samt styrker deres engagement i fællesskabet.

• På Bagsværd Skole indgår forældrene som en aktiv og bidragende del af skolens hverdag, mens kommunens institutioner og lokalsamfundet er en afgørende samarbejdspartner for skolens virke. Lærings- og dannelsessyn: På Bagsværd Skole er læring og dannelse det fundament, der ruster eleverne til det videre liv som demokratiske samfundsborgere lokalt, nationalt og globalt.

På Bagsværd Skole udfordres alle elever, samtidig med at fællesskabet styrkes. Det fælles og det individuelle går hånd i hånd i hele skolens virke. Med udfordring menes, at der tages udgangspunkt i den enkelte elevs evner og egne mål. Eleven hjælpes til at kende og udnytte sine evner bedst muligt og strække sine mål længst muligt. Vi prioriterer derfor, at lærere og pædagoger får individuel tid sammen med hver enkelt elev. Lærere og pædagoger evaluerer og udvikler egen praksis.

 I de løbende dialoger med læreren og pædagogen vil eleven opleve anerkendelse af sit arbejde og få mod til at møde nye udfordringer gennem udfordrende spørgsmål. Elevernes engagement fremmes, når de får feedback på deres arbejde. Alle elever udfordres:

• Fagligt • Innovativt • Intellektuelt • Kreativt • Kropsligt • Kulturelt • Socialt • Sprogligt • Æstetisk

Undervisningsdifferentiering er tydelig og stimulerer både fagligt svage og fagligt stærke elever. Eleverne udfordres for at opnå et fagligt overblik, opnå evnen til at fordybe sig og forstå sammenhænge i og på tværs af fagene.

Læring foregår i relationer, og derfor har vi fokus på at skabe et trygt fællesskab. Et fællesskab, hvor alle inviteres ind, og hvor man er positiv og anerkendende overfor hinanden og respekterer hinandens grænser. Vi tydeliggør spilleregler for fællesskabet og fremmer venskaber både i den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin.

 For os handler den kreative udfordring om at udforske mulighederne for at gøre tingene anderledes og vende dem på hovedet.

Vi har en velovervejet brug af IT, der højner elevernes kompetenceniveau. Vi stræber mod at ligge i front med hensyn til anvendelse af digitale læringsmidler i forhold til elever såvel som i skolens øvrige arbejde.

 På Bagsværd Skole lægger vi vægt på den enkelte elevs udvikling og almene dannelse. Vi fremmer, at alle - lærere og pædagoger, elever og forældre - taler ordentligt til hinanden og viser hinanden respekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar