Knud IIIeris - Læringstrekant

Læringstrekant

Knud Illeris
Knud Illeris beskriver læringens tre dimensioner:

Den indholdsmæssige dimension: Som er viden, forståelse og færdigheder
Den drivkraftmæssige dimension: Som består af motivation, følelser og vilje
Den samspilsmæssige dimension: Handling, kommunikation og samarbejde

I den indholdsmæssige dimension er der hvor læring er i fokus. Det er her barnet udvikler indsigt, forståelse, mening, sammenhæng og overblik. 

I den divkraftmæssige dimension er der fokus på vilje om motivation. - hvis man fx. har en vilje til at lære noget bestemt, er det klart nok samtidig tale om en form for motivation. Motivation spiller en stor rolle, hvis man vil lære noget, men der kan opstå visse problemer med henhold til motivationen. Man har både presset indfra (usikkerhed) den enkelte person og presset udefra (krav og forventninger) Dette kan for nogen være svært at håndtere, men en stillet opgave må heller ikke være for nem, så der ikke læres noget. Derfor er det vigtigt at finde den enkeltes lærings niveau.

Den samspilsmæssige dimension drejer sig om samspillet mellem den sociale og materielle verden og udvikling af socialitet, så man kan fungere hensigtsmæssigt i forskellige samvær på forskellige niveauer (formidling, oplevelse, imitation og deltagelse. Jo mere aktivitet barnet involvere sig i samspillet, jo større bliver lærings mulighederne.

Illeris grundlæggende tese: "Alle tre dimensioner må altid taget i betragtning, hvis en forståelse eller analyse af en læringssituation skal være fyldestgørende"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar